‘LerenDoenMaken’ wil landelijk bereik

‘LerenDoenMaken’ wil landelijk bereik Via de website ‘LerenDoenMaken’, worden jongeren digitaal vaardig en leren zij samenwerken, communiceren, problemen oplossen en kritisch te denken. Leerlingen (8 -14) kiezen opdrachten (autonomie) die passen bij hun niveau (meesterschap) en die betekenis heeft voor hen (zingeving). De opdrachten zijn divers: een animatie, een tijdschrift, een online oefenprogramma, een presentatie, […]

Een gezicht voor de bewoners van het OMVH. 250 jaar gebouw de Wittenberg

Een gezicht voor de bewoners van het Oude Mannen – en VrouwenHuis (OMVH) In 1955 bracht de Evangelisch-Lutherse Gemeente de archieven van de diaconale instellingen van de gemeente over naar het Stadsarchief van de Gemeente Amsterdam. Hieronder zaten ook de archieven van het Oude Mannen- en Vrouwenhuis (OMVH) die in gebouw Wittenberg gevestigd waren. In 2022 bestaat gebouw […]

Datagestuurd ontdekken

Datagestuurd ontdekken De fotocollectie Nederlands-Indië en Indonesië van het Nationaal Museum van Wereldculturen (hierna te noemen NMVW) omvat meer dan 470.000 foto’s. Deze collectie vormt een getuigenis van onze gedeelde koloniale geschiedenis maar is uiterst summier ontsloten en daardoor beperkt toegankelijk. Met het project Datagestuurd Ontdekken ontwikkelt het museum een platform waarop vrijwilligers deze fotocollectie helpen ontsluiten. Zowel de maatschappelijke aandacht […]

Leergang ‘Programmeren in de Bibliotheek’

‘Programmeren in de Bibliotheek’ Rijnbrink en LUX (Nijmegen) hebben samen in 2019 en 2020 een Leergang ‘Programmeren in de Bibliotheek’ ontwikkeld en een eerste keer gegeven. Veel organisaties hebben behoefte aan ondersteuning voor lokale programmamakers. Programmeurs voelen zich vaak ‘eenzaam’ en ‘zoeken naar handvaten’ voor hun werk. Bibliotheken willen aansluiten op de vragen die in de […]

Gedeelde geschiedenis ‘on wiki’

Gedeelde geschiedenis ‘on wiki’  “Gedeelde geschiedenis: ‘on wiki’ ” is een virtuele training gericht op het verbreden van het perspectief op de gedeelde koloniale geschiedenis. Gespecialiseerde, lokale en regionale archieven en bibliotheken in Caribisch Nederland, Suriname en Nederland beschikken over bijzonder materiaal dat het mogelijk maakt om in te zoomen op onderbelichte aspecten van deze gedeelde geschiedenis. Via […]

Makers over de vloer

Makers over de vloer Drie creatieve makers uit diverse disciplines gaan in een open werkplaats aan de slag met het omvangrijke archief van Beeld en Geluid. Zij scheppen alle drie in één week een nieuw werk uit het rijke diverse materiaal van het archief. Zij worden daarin vakkundig begeleid door specialisten van Beeld en Geluid […]

Smart Humanity TV

Smart Humanity TV Een digitale invulling van Smart Humanity.  Dit is het jaarlijkse congres van de KNVI dat in 2020 door de COVID-19 pandemie niet in fysieke vorm is doorgaan. GO Fonds was hoofdsponsor en de voorzitter van het GO Fonds werd geïnterviewd. Bekijk het interview op: https://www.youtube.com/watch?v=hsgb0FyBynM Lees meer op: https://www.knvi.nl/nieuws/293781/De-TV-gids-van-Smart-Humanity-2020

Duurzaam opschalen ‘Podcastbende’

Duurzaam opschalen ‘Podcastbende’ Bibliotheek Dommeldal heeft de workshopreeks ‘Podcastbende’ ontwikkeld. In deze workshop leren kinderen zelf een podcast te maken. Kinderen vergroten hiermee hun taalvaardigheid en digitale geletterdheid. Andere Bibliotheken tonen nu interesse omdat de Podcastbende aansluit bij hun beleidsspeerpunten kennis en informatie, leren en ontwikkelen, jeugd en digitale transformatie. Podcastbende past naadloos in Bibliotheekconcepten zoals Techlab en […]

He, jij daar !

He, jij daar ! Een “Hé, jij daar!” sessie duurt twee en half uur en is een Mensenbieb vóór en dóór jongeren met een Deep Democracy dialoogsessie na afloop. In de Mensenbieb lees je geen boeken, maar mensen… Mensen die je in het dagelijks leven niet snel spreekt. Klopt wat we denken over deze mensen wel met de […]

Bouw Digitaal Platform NL en WOI

Bouw Digitaal Platform NL en WOI Museum Huis Doorn ontwikkelt een digitale leeromgeving over de Eerste Wereldoorlog waarbij de relatie gelegd wordt tussen thema’s en objecten uit de tentoonstelling ‘Tusschen Twee Vuren’ en het mondiale verhaal over de Eerste Wereldoorlog zoals dat op scholen gedoceerd wordt.Het digitaal educatief platform fungeert als brandpunt waar onderwijs, museum en kenniscentrum elkaar […]